"don´t be mean, be green"

Idag fick det bli spenatsoppa med ägg till middag. Det var första gången jag provade det och det gick faktiskt rätt bra. Det var inte så svårt som jag trodde att det skulle vara!



Recept för 4 pers (receptcentralen.se):
500g hackad fryst spenat (men jag tog 600g)
1 msk hackad gräslök
1 msk smör
3 msk vetemjöl
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar (men jag tog kryddor istället som salvia och italiensk salladskrydda)
1 dl matlagningsgrädde (jag tog 2,5 dl - lika bra att göra slut på ett paket direkt)
salt, vitpeppar, riven muskot
4 ägg
4 skivor mörkt bröd
olivolja

Koka äggen. Skala och skär dem i halvor. Tina spenaten i lite vatten i en stor kastrull. Tillsätt smör och hackad gräslök. Pudra på vetemjöl och tillsätt resten av vattnet. Smula i buljongtärningarna och låt soppan koka under lock i ca 10 min (här tillsatte jag kryddorna istället). Rör i grädden i soppan. Smaka av med salt, peppar och riven muskot. Skär fyra skivor mörkt bröd i tärningar och stek dem i olivolja, salta. Servera soppan med äggen och brödbitarna. 

Jag hade som sagt ingen buljong hemma för att den innehåller för mycket av konstgjorda smakämnen. Jag ska prova på att göra egen buljong någon dag för jag har hört att det inte är så svårt. Dessutom är det mycket nyttigare än den man köper i affären :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0